Festtips

Så kan du ordna ett fint bröllop utomhus

Vill man arrangera ett bröllop på ett annorlunda sätt, kan man med fördel ordna med en vigsel och en bröllopsfesten utomhus. För bara några år sedan skulle man inte våga riskera regn på en fest utomhus, men numera kan man vara ganska säker på att det inte regnar mitt på sommaren. Trots det kan man ändå ha en back-up-plan ifall regenet skulle ösa ner när man har planerat hålla bröllopet utomhus. Det kan vara att snabbt ställa upp ett festligt tält, eller att snabbt kunna ta sig in under tak i någon lokal. Redan samma dag kan man avgöra om det går att hålla bröllopsfesten utomhus eller inte.

Beställ maten eller göra den själv

Ska du göra maten själv eller beställa den så att du själv kan vara med på bröllopet så mycket som möjligt? Om du vill kunna delta i bröllopsfesten är det viktigt att överlåta till någon annan att arrangera maten. Anlitar du en cateringridma, till exempel har du möjlighet på ett helt annat sätt att kunna delta i festligheterna. Förut kunde an anse att en catering inte gjorde särsklt festlig mat och att det var mat som man bara kunde anlita när man inte var så noga med maten. Inget kunde vara mer fel. Catering som mat är numera av så hög kvalitet att du gott och väl kan ordna med det till en bröllopsfest. Läs mer här om catering på Lidingö.

Plats för möbler

De är viktigt att tänka på att kunna placera ut bord och stolar så att alla får plats att sätta sig och äta vid bord. Antingen dukar man som på ett café; med flera mindre bord och stolar, eller ett långbord med stolar tätt intill så att alla kan få plats vid bordet. Det är ingen dum idé att låta alla gästerna sitta utomhus och äta maten. Även uomhusbröllop har sin charm. Gästerna kan röra sig mer fritt om man håller festen ute i stället för inne.

Plats för dans

Efter maten vill mågna gäster dansa, och då är det viktigt att planera för det. Antingen kan man låta gästerna dansa utomhus, eller gå in i någon lokal som  lämpar sig väl för dans. Det ör bra att få musik och en plats som är plan så att gästerna inte snubblar i gräs eller liknande. Vill man inte anlita ett band, kan man anlita en DJ, som oftast brukar ta med sig sin egen utrustning. Annars behöver man ordna med högtalare och spelutrustning själv.

10 Aug 2018